Dirigent

Christo Guenov is geboren in 1977 en opgegroeid in Sofia (Bulgarije). Op 4-jarige leeftijd kwam zijn muzikaliteit tot uiting en speelde hij al piano.

Na zijn middelbare school studeerde hij aan het conservatorium in Bulgarije, met als hoofdvak klassieke piano en als bijvak koordirectie. In 1999 behaalde hij daar zijn masterdiploma en is toen naar Nederland vertrokken. Hij ging studeren aan het ArtEZ- conservatorium, hiertoe uitgenodigd door een Bulgaarse pianodocent. In 2006 behaalde hij de diploma’s klassieke piano en koordirectie aan het conservatorium te Enschede.

Tijdens de studieperiode in Bulgarije deed hij mee aan diverse nationale en internationale concoursen; waaronder het Pianofestival “Franz Liszt” in Lucca (Italië), het Internationale pianoconcours “Dimitar Nenov” in Razgrad (Bulgarije), het 1e Bulgaarse concours voor Duitse muziek in Burgas (Bulgarije), het internationale concours “The music and the earth” in Sofia. Daarbij won hij verschillende keren een eerste of tweede prijs.

Vanaf 2001 is hij in Nederland als dirigent/pianist werkzaam bij verschillende dames- en herenkoren. Daarnaast geeft hij pianolessen op een 2-tal muziekscholen. Hij weet zangers en zangeressen te inspireren om het beste van zich te laten horen en als begenadigd pianist geeft hij daar vaak een extra dimensie aan.